"De Gelderlander" van 29 september 2011

Met een vragenlijst en oude foto's lopen leerlingen van basisschool Stap voor Stap binnenkort door Elst. Ze krijgen vragen over de veranderingen die zich in de Dorpsstraat hebben voltrokken. Op die manier probeert de school de geschiedenis van Elst voor de leerling tot leven te laten komen.

Kinderen actief bij cultuurhistorische onderwerpen betrekken is in zwang. Dan nemen ze de stof beter in zich op. Aan het bezoek van bijvoorbeeld een muziekvoorstelling gaat tegenwoordig een workshop vooraf.

Als het om historisch besef gaat, volgen de leerlingen uit de groepen 5 en 6 niet meer passief maar actief de les door rond te lopen. Stap voor Stap werkt voor dit project samen met de historische vereniging Marithaime. Het project bestaat uit drie onderdelen. De wandeling door Elst is er een van.

Het tweede project betreft de Tweede Wereldoorlog en de gevolgen die de oorlog voor Elst heeft gehad.

Daarnaast wordt een project opgezet over archeologie en de Romeinen. “We gaan met de school al vaak naar het kerkmuseum in Elst, waar vondsten te zien zijn die bij opgravingen zijn gevonden. Ook gaan we geregeld naar museumboerderij Den Tip in Herveld waar kinderen spullen uit hun grootmoederstijd zien", zegt Ron van Hoeven, directeur van Stap voor Stap. Als het aan hem ligt, doen andere scholen in Elst mee aan het project.

De lesmap over veranderingen in Elst is samengesteld door leerkracht Ingeborg Kaandorp-Van der Horst en Chris Rooijakkers van de Historische Vereniging Marithaime. De leerlingen kunnen twee routes door de Dorpsstraat volgen. Ze krijgen steeds oude foto's te zien van gebouwen die verdwenen zijn. Op een daarvan staat het oude postkantoor, een beeldbepalend pand dat jaren geleden gesloopt is.